Ett lärorikt år i Mellersta Finland

 När jag berättade för min familj och mina vänner att jag skulle flytta till Korpilahti blev alla chockade. "Var ligger Korpilahti?" och "Kan du inte studera finska här?" var bland de vanligaste frågorna. Åtta månader senare kan jag bekräfta att jag inte alls ångrar detta beslut. 😁

Nu ska jag berätta om varför jag har valt att studera vid Alkio-opisto, och förhoppningsvis kan detta ge dig lite översikt över skolan.

1. Här lär du dig finska på riktigt.



Det som fick mig att söka in på Alkio var först och främst att man kan lära sig akademisk finska. År 2020 började jag läsa kurser i rättsvetenskap vid ÅA:s öppna universitet. Då blev jag mycket förvånad över att även om kurserna var på svenska, var det mesta av kurslitteraturen, inklusive högsta domstolens avgörande, skrivna på finska. Jag var besviken när jag insåg att min finska inte var tillräckligt bra för att kunna förstå det jag läste. Jag råkade nämna det här för en väninna och hon tipsade mig om Alkios Makova linje. Linjens målsättning är att förbättra studerandes kunskaper i finska språket inför vidare studier. Det tyckte jag passade mig bra, för att jag kunde redan lite finska och inte ville lära mig språket igen från början. 

 

Programmet är väldigt intensivt, eftersom vi pratar bara finska på skolan. Här finns ca 200 studerande och de kommer från olika delar av Finland. Det var inte alls lätt att förstå olika finska dialekter! Jag minns att jag var helt slut på kvällarna under de första veckorna. Men nu har det blivit lättare och jag kan faktiskt mycket bättre finska än förut. Jag märker att här fokuserar lärarna på vad man kan istället för det man inte kan. Det viktigaste är inte grammatik utan praktik. 

 

Min favoritkurs är hittills Lukuprojekti. Tanken är att vi studerande får välja en bok som vi själva anser intressant. Vi läser boken under lektionen, medan lärare går omkring i rummet och hjälper oss individuellt. Nu håller jag på att läsa Hans Roslings ”Factfullness”. Det känns inte alls jobbigt, eftersom (1) Factfullness är min favoritbok, (2) jag kan läsa den parallellt på svenska, och (3) jag får extra hjälp från min lärare. Det är en fantastisk känsla över att kunna läsa en hel bok på finska, vilken jag är jättestolt över!

 

2. Här kan du prova på olika ämnen. 



Alkio är en av de största folkhögskolorna i Finland och skolan erbjuder ca 17 studielinjer, allt från juridik till ekonomi till hiphopdans. Därför passar skolan för de som har svårt att välja rätt utbildning och vill först prova på olika ämnen. Utöver finska har jag och mina kompisar tagit några kurser i bl.a. juridik, kemi, redovisning och målning. Kurserna har varit mycket mer givande än jag förväntade mig, och jag har också träffats många trevliga personer.   

 

Eftersom skolan är samarbetspartner med sex universitet (Helsingfors, Östra Finlands, Jyväskylä, Lappland, Tammerfors och Åbo) har den också möjlighet att erbjuda tiotals öppna universitetskurser. Detta betyder att man kan läsa dessa kurser utan att vara inskriven vid ett universitet.  Man kan även få avlagda studiepoäng till godo om man senare blir antagen till en högskola. Vanligtvis måste man betala en avgift (ca 15 euro/studiepoäng) för att läsa en kurs vid öppna universitet. Studerande som är inskrivna vid Alkio får dock delta i dessa kurser avgiftsfritt. 

 

3. Här är du sedd och hörd. 



Detta tror jag är den viktigaste anledningen till att jag har trivts så bra här. Jag har fantastiska lärare som bryr sig om inte bara mina studier utan också mitt välbefinnande. Det fanns en period då på grund av ett personligt problem var jag väldigt stressad. En lärare märkte att jag såg bekymrad ut, fast jag inte alls hade sagt någonting. Hon frågade om jag mådde bra och helt plötsligt grät jag. Hon lyssnade när jag berättade om problemet, och sedan lovade hon att hjälpa mig. Du behöver inte göra allting ensam, sa hon och gav mig en kram. 

 

Jag uppskattar väldigt mycket vad min lärare har sagt och gjort för mig. Det är inte lätt att bo långt ifrån vänner och familj, eller att bo i en främmande stad där man pratar bara finska. Det är då tröstande att veta att här är jag sedd och hörd, att det alltid finns någon som tänker på mig, och att jag inte är ensam. 

 

Man bara ångrar det man inte har gjort.

Tiden går fort när man har roligt. Det känns faktiskt ledsamt att veta att det här läsåret ska snart avsluta. Jag ångrar inte att jag flyttade hit, trots att det ibland känns utmanande. Alkio har givit mig en möjlighet att inte bara studera finska, utan även testa nya saker och träffa många intressanta människor. 

 

Jag vet att jag kommer att sakna skolan väldigt mycket!


- Mai, Makova, 2021-2022

 

 

Kommentit