Loppukevään Alkio-arki

 Hei!


Tänään jaan kanssanne Alkio-opiston arkea, kun kesä lähenee ja kurssit loppuvat. Muistan vuoden vaihteessa ajatelleeni, että eihän tämä lukukausi pääty vielä pitkään aikaan. Mutta väärässä olin, loppu täällä opistolla tuli aika nopeasti vastaan. Aika rientää, kun on kivaa. Tänään oli hieman sateinen päivä, mutta ilmatieteenlaitos lupaa ensimmäiset lämpimät päivät jo tälle viikolle. On mukavaa, kun aurinko lämmittää, mutta samalla haikeaa, kun tietää kaiken loppuvan pian. 


Aamulla tuli noustua tavallista aikaisemmin ja sateisen päivän takia ajattelin pukea jotain lämmintä päälle. Olen nykyisin eniten kirjastossa, missä on näin kesälläkin vähän vilpoisaa. Minulla ei ole paljoa mitään oppitunteja, ruotsia maanantaisin ja jatko-opintoihin preppaava tunti tiistaisin. Minulla oli myös matikkaa kertaava Soteli-linjan kurssi tiistaisin, mutta se loppui jo viime viikolla. Kurssit täällä eivät keväällä lopu kaikki samaan aikaan, vaan osa vähän aikaisemmin ja osa jatkuu viimeiselle kokonaiselle viikolle asti. Tämä on tosiaan viimeinen kokonainen viikko Alkio-opistolla. Ensi viikon tiistaina meillä onkin kevätjuhla, jonka jälkeen minäkin suuntaan takaisin kotipaikkakunnalleni.



Aamupalalla oli todella vähän ihmisiä, mikä tuntuu oudolta, kun parhaimmillaan syksyllä sai miettiä minne oikein mahtuu istumaan. Aamupalalta lähdin talsimaan kirjastoon kirjoittamaan ruotsin kertauksen tunnille pientä suullista esitystä. Olin unohtanut tehdä sen aikaisemmin, mutta onneksi aamupalan jälkeen minulla ei ole heti mitään, joten pystyin hoitamaan sen nyt alta pois. 



Alkio-opisto tuntuu ja näyttää hiljaisemmalta viimeisillä viikoilla. Monet eivät jää kevätjuhlaan, vaan lähtevät opistolta jo aikaisemmin pois jos opinnot sen sallivat. Ainakin ruokalassa on enemmän tilaa.


Yliopiston ruotsin kurssilla oli todella leppoisaa, sillä opiskelijat esittivät omia suullisia esityksiään. Olin pitänyt oman esitykseni jo pari viikkoa sitten ja nyt sain vain istua ja kuunnella muiden esityksiä. Yliopisto ruotsin jälkeen minulla oli ruotsin kertauksen tunti, jossa käännettiin pulpetit ryhmiin ja mukavassa tunnelmassa päästiin pitämään omat pienet suulliset esitykset. 


Pienen tauon jälkeen osallistuin linjatunnille. Suunnittelimme, mitä herkkuja haluamme syödä linjapäivänä. (Linjapäivästä tulossa myös blogipostaus!) Olimme päättäneet, että linjapäivä pidetään päivä ennen kevätjuhlaa eli viimeisenä maanantaina. Linjatunnilla myös kehitimme tervehdyksen muille opiskelijoille ja opiston henkilökunnalle. Päätimme ottaa kuvan, joka laitetaan kevätjuhlassa näytettävään videoon. 


 


Linjatunnilta suunnattiin syömään päivällistä ja jonka jälkeen lähdin talsimaan asuntolaan.



Rupesin heti asuntolassa kertaamaan matikkaa tunneilta saamillani materiaaleilla. Olen pyrkinyt tuntien ulkopuolella laskemaan matikkaa, koska koen sen olevan minulle isoin kompastuskivi amk-kokeessa.



Rivitalokaksiossa tulee kokoajan käveltyä toisen tyhjän huoneen ohi. Minulla on ollut lähes koko lukuvuoden oma huone käytössäni, mutta viereisen huoneen on jakanut kaksi muuta ihmistä. Molemmat kämppikseni lähtivät yli pari viikkoa sitten omille kotipaikkakunnilleen lukemaan pääsykokeisiin. Hiljaisuus asunnossa tuntui aluksi oudolta, mutta nyt siihen on tottunut. Edelleen kyllä hieman säikähdän, jos kuulen omiani. Aikaisemmin muut äänet pystyi laittamaan kämppäkavereiden piikkiin, mutta ei enää.



Kämppäkavereiden lähdön jälkeen olen itsekin viettänyt hieman vähemmän aikaa opistolla ja Korpilahdella. Koska minulla on tunteja vain maanantaisin ja tiistaisin, olen mennyt käymään kotona loppuviikosta. Alkuviikosta on aina mukavaa nähdä opiskelijakavereita.


Odotan innolla kesää ja tulevia lämpimiä päivä, haikeudesta huolimatta! Kiitos, että luit tämän postauksen <3


Ps. Kirjoitin myös opiskelijatarinan lukuvuodesta Alkio-opistolla ja sen voi lukea täältä:

https://www.alkio.fi/opiskelijat-kertovat/englannin-kieli-ja-kansainvaelisyys 



Henna

KK-linja 2020–2021

Kommentit