Historian ja kasvatustieteiden pääsykokeisiin valmistautumisesta

Moikka pitkästä aikaa! 

Palataanpa toukokuuhun ja pääsykoeurakkaan. Osallistuin useampaankin eri pääsykokeeseen; kahteen historian kokeeseen, käsityönopettajan soveltuvuuskokeeseen ja AMK-kokeeseen. Historian pääsykokeissa kävin sekä Turussa että Oulussa, koska jokaisella yliopistolla on erilainen pääsykoe historiaa lukemaan hakeville. 

 Opinnot Alkiolla valmensivat todella kattavasti historian pääsykokeisiin, sillä vuoden aikana kävimme vuosisatojen kehitystä ja tapahtumia monipuolisesti läpi. Keväällä viimeisimpänä käsittelimme 1800-luvun historiaa, josta oli suuri hyöty itse pääsykokeissa. Lukuvuoden aikana saadun kattavan pohjan myötä en viimeisen kahden viikon aikana juurikaan päntännyt. Kertailin luentomuistiinpanoja sekä selasin lukion historian muistiinpanoja läpi. Yritin myös parhaani mukaan olla stressaamatta, helpommin sanottu kuin tehty. Historian pääsykokeissa ei kysytä nippelitietoa vaan suuria kokonaisuuksia ja niiden hahmottamista, minkä vuoksi en kokenut viime hetken pänttäystä tarpeellisena tai edes järkevänä. 

Yritin keväällä korottaa historian yo-arvosanaani, jota varten tein isoja ajatuskarttoja huoneeni seinälle. Kirjoitin myös post it -lapuille erilaisten sotien, rauhojen ja tapahtumien nimiä, jotka pyrin selittämään auki mahdollisimman tiiviisti sekä kattavasti. Säästin ajatuskartat pääsykokeisiin asti ja harjoittelinkin niiden avulla ahkerasti. Etenkin Oulun pääsykokeessa ajatuskarttojen sisällöistä ja niiden muistamisesta oli todella iso hyöty.

Pääsykoetilanteet menivät hyvin ja oli kiva nähdä alkiolaisia niin Turussa kuin Oulussakin. Pääsykokeisiin matkustaminen toiselle puolelle Suomea jännitti hieman koronan takia, mutta oli kuitenkin kiva päästä hieman matkailemaankin, vaikka Oulun ja Turun pääsykokeet olivatkin lähekkäin; perjantaina Turussa ja seuraavana maanantaina Oulussa. Kaikkensa antaneena ja matkustamisesta väsyneenä olikin hyvä aloittaa kesätyöt heti tiistai aamuna, hupsista. 


Oulussa turistina

Kesätöiden ohella valmistauduin samalla käsityönopettajan soveltuvuuskokeeseen. Valmistautumisessa auttoi kovasti hankkimani valmennuskurssi, jonka myötä pääsin hyvin perille, millaisia haastattelukysymykset voisivat olla.  Käsityönopettajaksi hakeneille oli myös ennakkotehtävä, jossa tarkoituksena oli osoittaa oma luovuus sekä käsityötaidot. Ennakkotehtävän työstäminen oli mukavaa vaihtelua kesätöille ja valmennuskurssin materiaaleille, vaikka aika menikin tiukille valmiiksi saamisen kanssa. 

Soveltuvuuskokeeseen harjoittelua


Opintojen täyteinen lukuvuosi Alkiolla ei todellakaan mennyt hukkaan, sillä pääsin toiseen hakukohteeseeni eli Oulun yliopistoon opiskelemaan historiaa pääsykokeen kautta. Soveltuvuuskokeen ja ennakkotehtävän pisteeni olisivat riittäneet neljänteen hakukohteeseeni eli Joensuuhun käsityönopettajaksi. AMK-valintakokeeseen en juurikaan valmistautunut eikä siis sen pisteet olleet päätä huimaavia, mutta todistusvalinnan pisteet olisivat riittäneet sisäänpääsyyn. Tämän myötä haluankin todeta, että jokainen varmasti löytää itselleen sopivan opiskelupaikan ja pääsee sitä mieleistään alaa opiskelemaan. Toisilla se vie hieman kauemmin aikaa kuin toisilla. Polkuja ja tapoja on kuitenkin useita erilaisia! :)

- Inka, Historia 2020-2021

Kommentit