Kirjoittajien kuulumisia!

 Hei!


Kerron lyhyesti, miten mun elämä on ruvennut rullaamaan Alkiolta lähdön jälkeen. Olen saanut nyt myös selkiytettyä syksyn suunnitelmia, joten aion kertoa niistäkin! Alkiolta lähdin haikein mielin takaisin vanhempieni luokse asumaan kesäksi, koska Alkio-opiston asuntola oli minulle tavallaan ensimmäinen muutto pois kotoa. Asuntolassa asuessa minulle oli jo kuitenkin selvää, että olisin vain tulevan kesän enää vanhempieni luona ja sitten muuttaisin pois. Kesällä kävin amk-kokeessa ja jännitin pitkään tuloksia, jotka sitten eivät olleetkaan minulle suotuisia. Kesällä olen myös tehnyt paljon töitä ja pyrkinyt laittamaan kaiken säästöön. 


Hain keväällä sosionomiksi, mutta en tosiaan tullut valituksi. Olin jo Alkiolla miettinyt toisia vaihtoehtoja, jos koulupaikkaa ei tulisi. Yhtenä vaihtoehtona pidin avointa ammattikorkeakoulua ja päätin paikkakunnan jonne hakisin avoimeen amkiin. Rupesin etsimään asuntoa itselleni jo hyvissä ajoin ja se oli minusta varsin jännittävää, kun en ollut sellaista aikaisemmin tehnyt. Sain mukavan asunnon Lahdesta ja muutto on vielä edessäpäin, mutta olen todella innoissani! Tällä hetkellä, kun kirjoitan tätä tekstiä, oli myös haku käynnistynyt Lahden avoimeen ammattikorkeakouluun. Saan tällä samalla viikolla selville, pääsinkö mukaan vai en, mutta minulla on hyvät odotukset tästä.


Tosiaan, minulla rupeaa olemaan syksyn suunnitelmat selvillä. Vielä pari kuukautta sitten pallottelin kaikkea mielessäni, mutta tämä yksi vaihtoehto tuntui parhaimmalta. Vaikka tässä on kesää vielä jäljellä, niin haluan toivottaa sinulle, hyvä lukija, oikein mukavaa syksyn alkua!! Toivon, että olet suuntaamassa Alkioon, sieltä saat hyviä eväitä elämääsi.


Tämä kuva on otettu kuukausi sitten

yhtenä mukavana veneilyiltana



-Henna, Englannin kieli ja kansainvälisyys, 20202021


Moi teille kaikille myös mun puolesta!

Aattelin kertoa myös vähän siitä, mitä Alkiolta lähdön jälkeen onkaan tapahtunut. Kesäkuun alkupuolella kävin kahdessa pääsykokeessa, Turussa ja Jyväskylässä. Kävi kuitenkin harmillisesti, että en tullut valituksi kumpaankaan hakukohteeseen. Jyväskylään pääsy oli kuitenkin vain parin pisteen päässä, joten päätin tehdä oikaisupyynnön. Ei vielä tiedä, tuleeko siitä olemaan apua. Hain myös avoimen väylällä Turkuun, mutta siihen kohteeseen jäin varasijalle.

Kesä on mennyt erittäin mukavasti. Kesäkuun alku meni hyvin pitkälti matkustaessa kaupungista toiseen pääsykokeiden perässä. Olen myös kokenut konkari oman seurakuntani isostoiminnassa, joten pääsin myös yhdelle lastenleirille ja yhdelle rippileirille isoseksi! Ennen kaikkea olen pyrkinyt nauttimaan tästä kesästä, joskin helteiden takia oli vaikea saada öitä nukutuksi, mutta mitäpä tuo haittaa :D

Eräänä kesäiltana Kalajoen hiekkasärkillä

Syksyn suunnitelmat ovat onneksi selkeitä, mutta kevään suunnitelmat ovat vielä vähän auki. Syyslomaan saakka työskentelen Ylivieskassa, jonka jälkeen on edessä muutto Ouluun. Mulla on tainnut sydän jäädä vielä vähän tänne pohjoiseen, joten voi olla, että haen ensi keväänä opiskelemaan vielä kertaalleen suomen kieltä Oulun yliopistoon (olen siis hakenut jo kerran keväällä 2019). Olen pohtinut myös kasvatustieteiden ja erityispedagogiikan opintoja, nekin olisivat myös Oulussa.

Vaikka tällä hetkellä tuntuukin aika sekavalta, niin olen varma, että joskus on mun aika asettua johonkin kaupunkiin ja opiskella sitä alaa, mitä haluan. Vuosi Alkiolla todellakin avasi silmiäni sen suhteen, mitkä asiat ovat tärkeitä ja kiinnostavia, niin opiskelun kuin yleisestikin elämän suhteen.

- Säde, Yhteiskunta- ja valtiotieteet 2020-2021



Moikka!

Seuraavaksi mun kuulumisia Alkiolta lähdön jälkeen. Muutin Alkiolta takaisin kotipaikkakunnalleni vanhempieni luokse, ja kesä onkin mennyt pitkälti töiden parissa, jotka aloitin heti historian pääsykokeiden jälkeen. Töiden lisäksi olen kerennyt hieman myös mökkeilemään ja tietenkin neulomaan helteistä huolimatta. 

Alkukesän stressasin lähinnä pääsykokeista. Stressi muuttui kuitenkin iloksi kesäkuun lopussa, kun sain tiedon opiskelupaikasta. Pääsin opiskelemaan historiaa Oulun yliopistoon. Loppukesä onkin sitten mennyt etsiessä asuntoa Oulusta ja stressatessa muuttoa toiselle puolelle Suomea. Stressaamisesta huolimatta olen tosi innoissani muuttamassa pohjoiseen, vaikka kotipaikkakunnaltani onkin reilut 500 kilometriä Ouluun. Syksystä ja sen tuomista uusista tuulista olen todella innoissani, Alkiolla syntyneet muistot pysyvät kuitenkin matkassa mukana. 

Työntäyteisestä kesästä nauttimista

- Inka, Historia 2020—2021


Pääsin väylän kautta opiskelemaan poliittista historiaa Turun yliopistoon. Monet YV -linjan opiskelijat pääsivät juuri väylän kautta opiskelemaan, minkä vuoksi suosittelen sitä uusille alkiolaisille. Turkuun muutto ja uudet opinnot jännittivät aluksi, mutta Alkio-opistolta oppimani korkeakoulukäytännöt ja muut valmiudet korkeakouluun mahdollistivat helpon sopeutumisen yliopistoelämään.
Tsemppiä kaikille ja onnea opintoihin! Nauttikaa Alkiovuodesta täysillä.

- Triinu, Yhteiskunta- ja valtiotieteet 2020-2021





Psykan linjan opiskelija Ella jatkaa opintoja Alkio-opistolla myös tänä lukuvuonna. Blogista voit lukea Ellan postauksen psykan pääsykokeisiin valmistautumisesta. Tästä voit lukea kyseisen postauksen. 

Kommentit